Twee simpele oefeningen die je leven veranderen

Je oefent niet om te oefenen. Oefenen is immers geen doel op zich. Je oefent omdat je je leven wilt veranderen, omdat je graag gezonder, vrolijker, rijker, gezelliger en prettiger wilt leven.
Elke dag een half uurtje oefenen en er dan verder niks mee doen, daar schiet je niet veel mee op. Om je leven te veranderen, is er meer nodig. Daarvoor moet je oefeningen vinden die je de hele dag door kunt doen. Dan gebeurt er echt iets!
Voor een beter leven – in welke zin dan ook – heb je maar twee oefeningen nodig: een voor een goede lichamelijke houding en een voor een goede mentale houding. Daar kun je 24 uur per dag aan werken. Dus het kan niet anders of die hebben al snel resultaat. En je hebt geluk want ze zijn relatief simpel uit te voeren.

Fysieke houding
Allereerst je fysieke houding. Bij elke Oosterse bewegingsvorm vind je dezelfde basisingrediënten. Kortweg zijn dat: voeten niet te ver uit elkaar, knieën net niet op slot, onderrug ontspannen, navel iets intrekken, ruimte maken onder je oksels, kin in en kruin iets omhoog, je gewicht laten zakken naar je middel of lager, je aandacht verleggen van je voorhoofd naar je middenbrein, als vanzelf ademen en je hart openen. Doe dat zo vaak je eraan denkt en je lichamelijke houding wordt beter, je wordt gezonder en fysiek en mentaal meer ontspannen.

Mentale houding
Je mentale houding verbeteren, is in principe net zo makkelijk. Ook over hoe je dat doet, zijn oneindig veel boeken geschreven. Een prachtige samenvatting is dit: verschuif je focus van ‘wat heb ik hier te halen’ naar ‘wat kan ik hier en nu bijdragen om het voor iedereen leuker, prettiger, gezelliger, vrolijker, zinvoller te maken.’ Toets alles wat je doet aan dat principe. Alles, overal en altijd. Als je auto rijdt, als je werkt, als je kookt, als je sport, als je boos bent, als je je verveelt en weg wilt, als iets je tegenvalt, als mensen tegen je zeuren, als iemand kritiek op je heeft, als je partner op je moppert, als de hond weer eens uit moet, als je je niet aan een vervelend feestje kunt onttrekken en ook als je iets leuks doet en plezier hebt. Stel jezelf de vraag ‘hoe kan ik het hier (nog) beter maken voor iedereen’ en doe dat dan ook. Dat is alles.

Natuurlijk denk je daar niet altijd aan (nee, ik ook niet). Dat is niet erg. Maar controleer en herzie je fysieke en mentale houding zo vaak je eraan denkt. Dan gebeurt er echt iets. Daar kun je op wachten.

Plezier!
Peter Veen – post@qiworks.nl