Simpele oefening in ademhalen

Ademhalen is een van de belangrijkste dingen in je leven. Logisch, want als je ermee stopt, leef je niet lang meer. Toch leert bijna niemand hoe je precies moet ademhalen. Er zijn honderden verschillende ademhalingsoefeningen. Natuurlijk ken ik die niet allemaal, maar dat hoeft ook niet. Want al die oefeningen proberen óf je ademhaling te verbeteren óf gebruiken de ademhaling om je aandacht naar een plek in je lichaam te brengen. Want als je ermee gaat spelen, is ademhaling ook een vorm van aandacht geven, van energie sturen. (Waar je aandacht is, daar gaat ook je energie naartoe.) Vandaar dat er oefeningen zijn als inademen via je kruin en uitademen via je enkels, of inademen via je nek en uitademen via je onderrug.
Maar alles staat of valt natuurlijk met de basistechniek, met een goede uit- en inademing. Want als je onvolledig ademhaalt, leef je ook onvolledig. Dan heb je te weinig lucht, teveel spanning in je lijf, doen je longen het maar half, zit je meestal ook teveel in je hoofd en is het lastig om te ontspannen. (Ik zeg ‘je’ maar reken maar dat daar net zo goed ‘ik’ kan staan, ademhalen blijft een punt van aandacht.)

Hoe het moet. Simpel. Begin met uitademen en trek je buikspieren zo ver mogelijk naar binnen zodat je longen echt goed leeg zijn. Laat dan je buikspieren los. Je ademt als vanzelf diep in. Trek je buikspieren weer aan en adem uit. Laat ze los en adem in. Een kind kan de was doen. En natuurlijk gaat het beter als je lekker zit of staat, je kruin naar de hemel wijst, je schouders ontspannen zijn, je borstkas soepel meebeweegt, je onderrug niet te hol is en je knieën niet op slot staan. Te mechanisch en liever een meer meditatieve aanpak? Niks doen werkt ook. Ga ontspannen zitten of staan en doe niks. Volg alleen heel attent en opmerkzaam je ademhaling naar binnen en naar buiten. Ook daardoor ga je na verloop van tijd meer ontspannen en dieper ademhalen. Maar heb je haast of kun je je even niet zo goed ontspannen, begin dan met deze simpele, altijd werkende, elementaire techniek: buikspieren aantrekken en uitademen – buikspieren loslaten en inademen.

Plezier!
Peter Veen post@qiworks.nl