Je hoofd ontspannen na een dag vergaderen of pc-werk

Heb je – net als ik – na een vergaderdag of een dag achter de computer zo’n dikke frons tussen je wenkbrauwen en een donderwolk rond je hoofd? OK. Allereerst heb je dan waarschijnlijk keihard gewerkt en je stinkende best gedaan. Dus daarvoor een compliment. Maar als je er zo uitziet en je zo voelt, is het hoog tijd om dat hoofd even te ontspannen. ALs je wacht tot dat vanzelf gebeurt, duurt het meestal wel een paar uur. Gelukkig is er een simpele truc die vrijwel direct werkt.

Ooit zag ik een collega-instructeur heel actief z’n wenkbrauwen optrekken bij een oefening. Toen ik dat ook probeerde, verlichtte het tot mijn verrassing direct de druk in m’n voorhoofd. Het leek alsof m’n schedeldak iets werd opgetild en er door een kier in m’n voorhoofd een frisse wind naar binnen waaide. Alsof er ineens licht naar binnen scheen en dat de sombere, overgeconcentreerde boel daar eens lekker in het zonnetje zette.
Dus til op die wenkbrauwen en stel je voor dat er een heerlijke fris windje je hoofd inwaait en je denken schoonblaast. Hou dat een poosje vst of herhaal het een paar keer. En als je dan toch bezig bent, controleer dan ook even je ademhaling. Adem uit door je buikspieren in te trekken en adem in door ze los te laten. Voel als je dat doet de spanning uit je hoofd via je ruggengraat naar je middel zakken en verdwijnen. Met een beetje geluk ben je dan al snel van je diepe frons en je donderwolk af. Je bent vrij. Dus voel je vrij en geniet.

Plezier.
Peter Veen

(Namen? Het wenkbrauwen optrekken zag ik jaren geleden voor het eerst bij taichi en Chi Neng-instructeur David Knibbe. Hij heeft het ooit geleerd bij Nadabrahma (Osho-meditatie) en Acemmeditatie. De reden het nu op te schrijven is dat het een klein onderdeeltje is van de internetcursus van Zhineng teacher Ooi Kean Hin.)