Boek / Pim Christiaans – De Houdbare Man (De Houdbare Vrouw)

qt-houdbaremanWat moet je eten, drinken, slikken, spuiten, doen en laten om zolang mogelijk fit en vitaal te blijven? Natuurlijk kun je erop gokken dat je dagelijkse oefening voldoende is of op wat de biologische of niet-biologische voedingsindustrie je als gezond voorschotelen, maar of je het daarmee redt is maar de vraag. Want zegt Pim Christiaans in zijn de boek De Houdbare Man: ”Fysieke veroudering is geen onschuldig proces waar je alleen maar wat trager en grijzer van wordt. Vanaf je veertigste nemen de risico’s om ziek te worden explosief toe!”

Praktische handleiding
Een jaar lang heeft Pim Christiaans op een eiland met een prettig klimaat gezocht naar het antwoord op de vraag hoe je zo lang mogelijk je jeugd bewaard. Of hoe je als man zorgt voor meer energie, een strakke buik, grotere sexdrive, beter geheugen, gezond hart en minder stress. In twaalf leefregels legt hij uit wat je zelf kunt doen om dat te bereiken. En ja, ik heb de meeste hoofdstukken in het boek verslonden. Niet omdat ik me zo oud voel, maar omdat er ineens veel dingen op z’n plaats vallen en ik voor het eerst een hele praktische handleiding heb die de meeste vragen over gezond leven beantwoordt. Belangrijk is dat alle adviezen wetenschappelijk verantwoord zijn of op z’n minst gegeven zijn door wetenschappers die op hun vakgebied de toon zetten. De keuzes die het boek maakt op het gebied van voeding, supplementen, beweging, stressbeheersing, etc. zijn dan ook gebaseerd op de laatste inzichten.

Shockerend
Ik weet niet hoe jij dat ervaart, maar ik vind het shockerend om te lezen dat een gezonde levensstijl inhoudt dat je supplementen slikt. Natuurlijk moet je allereerst gezond eten, maar zelfs als je dat doet, krijg je niet alles binnen dat je nodig hebt. Aanvullen dus. Het liefst met dagelijks 16 vitaminen en mineralen, maar als dat je te gek is toch zeker met een stuk of 5. In ieder geval elke dag een goede multivitamine, 3 g vitamine C, 1000 i.e. vitamine D3 en een capsule visolie met 240 mg DHA en 360 mg EPA. Bij de visolie gaat het om de stofjes EPA en DHA, die zitten ook in algen. Dus je kunt de visolie vervangen door een speciaal algenextract. En eigenlijk zou je ook nog dagelijks 400-500 mg magnesium moeten slikken.

Sporten? Ja, dat moet, maar urenlang fitnessen is onzin en helpt niet, netzomin als bijvoorbeeld hele of halve marathons lopen. Twee keer per week een half uurtje HIT-training in een goede sportschool plus een keer per week een half uurtje intervaltraining werkt voor je gezondheid veel beter!
Zo heeft elk hoofdstuk een conclusie, gecombineerd met een simpel en uitvoerbaar advies. Ook als je dat niet uitvoert, is het boek de moeite waard om te lezen. Want het geeft een compleet beeld van wat je zou moeten doen om zo lang mogelijk jeugdig te blijven. Echt samenvatten kan ik dat niet, want dan zou dit stuk honderden pagina’s lang worden. Overigens is elke mening goed gedocumenteerd met een uitgebreide literatuurlijst, dus als je wilt kun je alle bronnen ook zelf bestuderen.

De leefregels…
Verbrand je buikvet
Sport kort maar krachtig
Versterk je spieren
Eet als een Griek
Slik als een Amerikaan
Hou je hormonen op peil
Tem stress
Slaap als een os
Bescherm je libido
Red je haar
Strijk je rimpels glad
Geniet van het leven

De Houdbare Vrouw
Een vrouw zit anders in elkaar dan een man. Logisch dus dat er ook een ‘houdbaar’ boek is voor vrouwen, geschreven door Pim Christiaans & Hanny Roskamp. Het concept en de aanpak zijn gelijk. Maar nu gaat het naast gezondheid en voeding ook over borsten, vagina, menstuatie, vrouwelijke hormonen en andere vrouwenzaken. Nee, ik heb het niet gelezen (het ligt wel op tafel omdat mijn vriendin het net heeft aangeschaft), maar even snel doorbladeren leert dat het voldoende anders is. De adviezen zijn soms anders en ook sommige leefregels verschillen. Dus wel de variant kiezen van je eigen geslacht! Wat aanvullende informatie lees je op www.dehoudbareman.nl/.

Ik zou zeggen: lees De houdbare man / De houdbare vrouw een keer. Het geeft je heldere antwoorden en duidelijke adviezen voor een gezonde levensstijl. Wat je er dan mee doet, moet je natuurlijk zelf weten.

“Afrikaanse afkomst”
Omdat ik toch bij m’n huisarts was, vroeg ik hem een check op vitamine D te laten doen. Hij weigerde. ‘Vitamine D-tekort is onzin’ zei hij. ‘Als je elke dag een uurtje buitenkomt en niet van Afrikaanse afkomst bent, heb je dat echt niet.’ Terwijl de natuurdiëtist die ik om advies vraag keihard stelt dat je er verstandig aan doet om elke dag een multivitamine, vitamine C, vitamine D, visolie en magnesium te slikken, zelfs als je gezond eet! Precies het advies dat ik ook tegenkom in ‘Het gouden boekje voor de gezondheid’ van Dr. Gert Schuitemaker. ‘Want’ schrijft hij ’de aarde is zo verarmd, dat je anders niet meer genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. En ook eten volgens de veelgenoemde schijf van 5 van het Voedingscentrum is niet goed genoeg. Zelfs dan, krijg je geheid tekorten.’
Zo zie je maar weer dat je zelf de verantwoordelijkheid moet nemen voor je gezondheid en zelf moet besluiten naar wie je luistert. Mijn keuze is wel duidelijk.

Plezier! Peter Veen – post@qiworks.nl