Boek / The Dynamics of Standing Still – Peter den Dekker

Stilstaan. Daar kun je eindeloos over praten en schrijven en het is eindeloos om te doen. Je wordt er ontspannen van, het ontstresst, het verbetert je lichaamshouding, het verdiept je inzicht in jezelf en de wereld, het bevordert je gezondheid…

250 pagina’s over stilstaan
Als sinds de eerste keer dat ik het deed, ben ik verliefd op stilstaan. Want het is een merkwaardig en tegelijkertijd fascinerend idee dat je elke dag een kwartier tot half uur stilstaat en daar vrolijker, gezonder, beweeglijker en sterker van wordt. Ik doe dat al een paar jaar regelmatig. Nee, niet dagelijks, maar wel zo nu en dan 100 dagen achter elkaar. En ja, stilstaan is elke minuut meer dan waard. Neem dat vooral niet van mij aan, maar laat je overtuigen door het boek The Dynamics of Standing Still van Peter den Dekker, een boek dat alleen maar gaat over stilstaan. Bijna 250 pagina’s lang belicht het ieder onderdeel van Zhan Zhuang, zoals stilstaan in de traditionele Chinese vechtsporten heet. Heel ontspannen, met veel liefde en geduld laat het boek – in dertig gevarieerde oefeningen, leuke en korte teksten en honderden verrassende afbeeldingen – zien hoe je stilstaan het beste kunt doen. Want dat kan staand, zoals je zou verwachten, maar ook zittend en liggend. En je hoeft er niet eens voor op een speciale plek te zijn, want het kan heel onopvallend bijna overal.

Zitten met een tas voor je buik
Een mooi voorbeeld van de praktische inslag van het boek vind ik de “bag embracing posture” of zitten met een tas voor je buik. In iedere wachtkamersituatie, van tandarts tot vliegtuig, kun je oefenen door – zittend – je voeten op schouderbreedte te zetten, voeten onder je knieën, armen rond naar voren, ellebogen naar opzij, handen voor je navel. Die armhouding ziet er voor de meeste toeschouwers wat merkwaardig uit, maar dat los je op door een tas op schoot te nemen en daar je armen losjes omheen te leggen. Voor je beleving maakt het niets uit en geen mens die nog ziet dat je een qigong-houding oefent.

Van benen naar boograam
Het boek heeft drie niveaus en elk niveau begint met een verhaal over een leermeester, steeds gevolgd door hoofdstukken over torso, benen en armen. In die hoofdstukken worden ook allerlei neven-onderwerpen besproken, bijvoorbeeld over de Chinese cultuur en historie, hoe de stand van je benen overeenkomt met de bouwkundige structuur van een boograam van een kerk, welke parallellen er zijn tussen chakra’s en dantians, dat je ademhaling hoog zit als je schouders gespannen zijn, hoe je het concept wu-wei toepast. Al die onderwerpen worden op een prettige, rustige manier uitgelegd. Met veel foto’s en afbeeldingen die in een enkele oogopslag meer duidelijk maken dan een lang verhaal. De teksten zijn dan ook lekker kort en to the point en de vormgeving is echt prachtig.

De plastic draagtassenhouding
Als voorbeeld nog een oefening, heel toevallig weer een met tassen. De oefening heet de “shopping bag posture” of de plastic draagtassenhouding. Heel kort. Eerst pak je twee zware plastic zakken op en die laat je futloos naast je lichaam bungelen, dat is niet prettig want het trekt en sleurt aan je armen en schouders. Daarna pak je de tassen en til je de spieren van armen en schouders iets op; dat voelt al beter, maar al gauw merk je dat je daar moe van wordt omdat het spanning geeft in je borst en je vingers. Ten slotte pak je de zakken op, met je ellebogen naar opzij gedraaid, een beetje ruimte onder je oksels en iets gekromde vingers. De zakken trekken nu aan je vingers, je vingers trekken aan je ellebogen, je ellebogen trekken aan je schouders. Op die manier kun je alle spanning in schouders en bovenarmen loslaten. Ook het centrum van je ademhaling zakt daardoor automatisch naar benden, waardoor je dieper en meer ontspannen ademt. Heb je het eenmaal door, dan werkt die houding evengoed zonder tassen en is ze overal toepasbaar.

If you do it, you can; if you don’t, you can’t
Ik vind het een prachtig boek, dat een leven lang toewijding uitstraalt. Heb je het eenmaal in je vingers – zo vergaat het mij tenminste – dan wil je het hebben en heb je het eenmaal gekocht (of gekregen), dan lees je het ook helemaal uit, en terwijl je het leest, probeer je ook de oefeningen. Daarna snap je wezenlijk meer van het hoe, het waarom en de kracht van stilstaan. De staande oefening van Chi Neng Qigong (de Three Centers Merge, met als extra kenmerken o.a. naar binnen gedraaide voeten, een actief rond gehouden onderrug, een opgetrokken perineum en handen die elkaar net niet raken) wordt in het boek natuurlijk niet genoemd. Maar in mijn beleving is vrijwel alles uit het boek direct van toepassing op iedere vorm van stilstaan.
Het boek is in het Engels geschreven en het is voor iedereen die een beetje Engels kent prima te volgen. De prijs is 32,95. Als afsluiting wil ik je nog graag het citaat van Testuzan Shinagawa meegeven waar het boek mee opent: “If you do it, you can; if you don’t, you can’t.”

Peter den Dekker heeft het stilstaan geleerd van Lam Kan-Chuen en is zelf qigongleraar en acupuncturist in Amsterdam. Meer informatie? Dit is de website van Peter den Dekker. Hier vind je meer over het boek. En hier hoor je een interview met de auteur. Bestellen kan via de uitgever back2basepublishing.

Peter Veen – www.qiworks.nl