Interview / David Knibbe – Na 7 jaar zitten de oefeningen in je lichaam

Interview met David Knibbe, 58, langdurige latrelatie, geen kinderen, leraar Tai Chi Chuan en Chi Neng Qigong, doet 8 jaar Chi Neng, website www.taichigroningen.nl.

Waarom ben je met Chi Neng begonnen?
In 2002 hoorde ik van verschillende kanten over Chi Neng Qigong. Op de site van Chi Neng Qigong vertel ik hier al iets over.
Er werd gezegd dat Chi Neng Qigong een eenvoudige methode zou zijn, waarmee je gemakkelijk qi kunt voelen. Vanaf 1995 geef ik les in tai chi chuan. Ik ontdekte dat veel mensen moeite hebben met de coördinatie van de bewegingen, vooral bij het uitvoeren van de vorm. De staande oefeningen van Chi Neng Qigong zijn dan veel eenvoudiger te leren en geven sneller resultaat, met name voor de gezondheid. Na een eerste kennismaking merkte ik dat ik er zelf ook veel aan had. Alleen al de warming-up oefeningen maakten mijn lichaam echt wakker.

Wat deed je hiervoor?
Ik heb achttien jaar een zitmeditatie (acemmeditatie) gedaan. Sinds mijn bezoek aan Luke Chan in China in 2005 doe ik dat niet meer. De Chi Neng oefeningen zijn meditatief genoeg en brengen me tegelijkertijd meer in mijn lichaam.

Je doet en geeft ook tai chi, hoe verhoudt zich dat tot elkaar?
Ik geef ongeveer evenveel lessen tai chi chuan als Chi Neng Qigong. Ik merk wel dat mensen geneigd zijn om eerder tai chi te gaan doen. Dat heeft een bekendere klank in Nederland. Ook ziet het er wel gemakkelijk uit, net als schaatsen, maar tai chi en schaatsen zijn allebei moeilijk om te leren. Het liefst zou ik willen dat mensen eerst met qigong beginnen en dan later met tai chi verder gaan. Zelf ben ik na mijn eerste cursus tai chi ook begonnen met Chinese ochtendgymnastiek, ook een vorm van qigong.

Zelf doe je tai chi en qigong al jaren naast elkaar. Versterkt dat elkaar en hoe dan?
Vanaf het voorjaar van 2004 geef ik les in beide beweginsvormen. Daardoor kijk ik vanuit een ander perspectief naar mijn tai chi-lessen. Misschien is het te vergelijken met het krijgen van een tweede kind; dat je dan anders naar het eerste kijkt. Ook de tai chi-lessen begin ik wel eens met warming up van Chi Neng. Door de Chi Neng verbeteren mijn gevoel voor mijn lichaam en mijn houding. Dat werkt door in de tai chi-oefeningen. Bij mijn leerlingen let ik daardoor meer op andere aspecten, bijvoorbeeld baihui (kruin) omhoog duwen en de onderrug ontspannen. Pushing hands (elkaar uit balans duwen) is een belangrijk onderdeel van tai chi en dat is ook een tijdlang meer in de picture geweest bij Chi Neng. Mijn tai chi-leraar William C.C. Chen heeft het over het laten zakken van je borstkas onder je frame/schouders. Li Hongshi (leraar Chi Neng) noemt dat het laten zakken van je qi in je qi-kolom/centrale as. Als ik één van de principes toepas dan verdiepen ze elkaar. William C.C. Chen zegt: “de energie doet de vorm”. Als ik de vorm loop, terwijl ik steeds de qi in mijn qi-kolom laat zakken, heb ik dat gevoel ook.

Zou jij mensen aanraden om na een aantal jaren qigong over te stappen op
taichi? En wat is dan de meerwaarde?

Chi Neng Qigong is een voorbereiding op Tai Chi. Tai Chi is ook uit Qigong voortgekomen. Qigong is veel ouder. Bij Chi Neng Qigong leer je natuurlijk de basisprincipes en het chiveld en daode. Maar bij tai chi leer je om de qi te laten stromen in de beweging en daarin te ontspannen. Je hebt bij Chi Neng natuurlijk de crane’s walk als bewegende vorm, maar een tai chi-vorm is veel uitgebreider. Bij tai chi leer je ook met een ander te spelen en je leert om op een ontspannen manier de chi door te geven. Dat doe je bij toepassingen van de vorm (de vechtbewegingen met tegenstander) en bij pushing hands (subtiele oefening om een tegenstander met duwen uit balans te brengen). Dus ik zou ze inderdaad aanraden over te stappen op tai chi.

Welke oefeningen heb je gisteren gedaan en hoe lang?
Ik begin met het neerzetten van het qiveld. Daarna de warming up en een oefening voor de schouders uit het boek “The Dynamics of Standing Still”. De bent body arch back een keer of vijf en dan de lqupqd. Daarna loop ik de tai chi-voem vorm en ik eindig met de meridiaanstrekkingen, de Makko Ho’s. Ik doe er anderhalf uur over.

Welke effecten merk je bij jezelf?
Een qigongleraar zei ooit dat pas na 7 jaar oefenen de oefeningen echt in je lichaam zitten. Dat gevoel heb ik nu ook. Dat wil zeggen dat ik als het ware steeds meer incarneer, steeds meer in mijn lichaam kom, steeds bekender word met mijn lichaam. De laatste tijd heb ik het gevoel dat ik mijn staartbeentje kan draaien en een spiraal door mijn rugwervels kan voelen. Als ik dat doe tijdens de meridiaanstrekkingen kom ik meteen veel verder, zonder me te forceren.

Wat betekent Chi Neng voor jou in je dagelijkse leven?
Dat ik bewuster beweeg en meer plezier heb in het bewegen, bijvoorbeeld in het lopen op straat. Ook experimenteer ik tijdens het lopen met verschillende delen van mijn lichaam, bijvoorbeeld door mijn ruggengraat te strekken. Ik speel meer met mijn lichaam, zoals Li Hongshi aanbeveelt.

Hoe ervaar jij het qiveld en ervaar je dat ook bij tai chi?
Vroeger tijdens de tai chi-les hadden we halverwege de les pauze. Het is dan verleidelijk om met anderen te gaan kletsen, maar ik probeerde zoveel mogelijk in het gevoel te blijven. Ook merkte ik buiten de les welke handelingen me uit dat gevoel brachten en hoe ik in dat gevoel kon blijven. Dus het lijkt er wel op. Via het qiveld ervaar ik vooral dat ik deel uitmaak van het universum. En omdat ik dat elke dag doe, blijf ook in dat gevoel.

Wat doe je precies om de hele dag in dat qiveld-gevoel te blijven?
Ik wist toen ik met tai chi begon wel precies wanneer ik er uit was en wanneer niet. Maar nu is het zo dat ik er gewoon in blijf, als ik maar elke dag dat qiveld neerzet. Als ik nu helemaal met oefenen en lesgeven zou ophouden dan zou me veel duidelijker worden wat het allemaal met me doet en wat ik er aan heb. Net als dat je een goede vriendin verliest, dan weet je pas wat je mist. Zolang ze er is neem je haar voor granted. Nee, ik schiet er eigenlijk nooit uit. Voor het laatst misschien toen ik erg bezig was met het
uitbrengen van mijn dvd en het steeds tegenzat. Toen zat ik wel erg in mijn kop en was ik niet bij de les. Maar daarna ging het weer goed.

Hoe vul jij het begrip daode in?
Daode zijn de vijf eigenschappen die samenhangen met de organen (compassie/mededogen, respect, eerlijkheid, moed, wijsheid/discipline). Als je de organen goed verzorgt, bloeien die eigenschappen op en als je die eigenschappen cultiveert, is dat goed voor de organen. Voor mij betekent het dat ik mezelf relativeer.

Van welke leraar heb je het meest geleerd en wat?
Vooral in het begin heb ik veel geleerd. Tijdens de examenvoorbereiding level-1 bij mij thuis, werd ik door Jacqueline Nieland helemaal binnenste buiten gekeerd. Maar het meeste leer ik van de spiegel, van de oefeningen zelf. Ik ben ongeveer een jaar bezig geweest met de chun chi, de warming up oefening voor de schouderbladen. Steeds maar kijken in de spiegel hoe het ging.

Heb je een tip of toepassing die iedereen zou moeten kennen?
Als er bij de lqu gezegd wordt: adem in, dan laat ik mingmen naar buiten gaan. Dat doe ik op de manier die ook beschreven wordt in het boek van Peter den Dekker ‘The Dynamics of Standing Still’: Geef je lichaam de ruimte om adem te halen, grijp zelf niet in in het ademproces want dat veroorzaakt spanning.
De visualisatie dat de qi zakt in je qi-kolom/centrale as, pas ik ook vaak toe in de Warming up Relax. Zo ontspan ik van binnenuit en daarna ontspan ik schouders, bovenarmen, ellebogen, onderarmen, polsen en handen. Als ik dat niet doe, merk ik dat mijn armen niet altijd ontspannen zijn.

Wat draag jij bij aan een fijnere wereld?
Ik geef Tai Chi Chuan en Chi Neng Qigong door en daar kunnen mensen vaak wel wat mee. Soms hoor ik wel eens wat en ben dan altijd weer verbaasd.

Wat weet (nog) bijna niemand over jou?
Dat ik komboecha maak. Een heilzame, lekkere zure drank, gemaakt van biologische groene thee, druivensuiker, suiker en de komboechazwam. De komboechazwam is geen zwam maar een taai weefsel met een variabele levensgemeenschap van allerlei soorten gisten en bacteriën.