Gastcolumn Frank Lageweg / Ochtendsoep voor extra energie

Ik ben een fan van ochtendsoep. Tegenwoordig wok ik ’s morgens vaak, maar het effect is hetzelfde. ’s Morgens groentesoep verwarmt je lichaam zodat je geen energie hoeft te besteden om je lichaam op te warmen. (Eet ’s morgens maar eens een kiwi en een schaal yoghurt – allebei verkoelend – waarschijnlijk voelen je handen een kwartier later koud aan.

Na een soepje is dit heel anders, zeker als je er een beetje gember in doet, in combinatie met kurkuma en zwarte peper (sterk ontstekings- en kankerremmend). Zo’n soep is een geschenk voor je milt en als je milt sterk is, merk je dat je meer energie hebt. Daarnaast zorgt een sterke milt ervoor dat je je beter kunt concentreren. Een zwakke milt resulteert in piekeren en tobben. Koude, zoete en zuivelrijke producten zijn slecht voor je milt. Venkel, wortel en pompoen daarentegen zijn versterkend voor je milt. Dus die doe je in je ochtendsoep, samen met zeewier en/of walnoten om ook je nieren een boost te geven.

Zorg dat je lichaam basisch is
Ook als je wilt afvallen, is alleen het aantal koolhydraten verminderen niet genoeg. De meeste kans van slagen heb je als je meer basisch dan zuur voedsel eet en je milt sterk is. Dat is ook het gezondst. Groentesoep maakt je lichaam bij uitstek basisch. Te zuur bloed is verantwoordelijk voor een bijna eindeloze lijst van kwalen, van een simpele hoofpijn of weinig energie tot kanker. Zuur en zuurstofarm bloed is een optimale groeiomgeving voor kankercellen en vrije radicalen. Basisch, zuurstofrijk bloed daarentegen zorgt voor meer energie en een betere gezondheid.

Suiker maakt zuur en dik
Er is bijna niks wat je bloed zo zuur maakt als suiker. Zuur bloed betekent dat je lichaam snel veroudert en je DNA letterlijk afbreekt. Regelmatig een gebakje of een bonbon eten, veel koffie en alcohol drinken maakt je lichaam ook zuur, waardoor je bijvoorbeeld last van jicht kunt krijgen.

De Ph-waarde van het bloed in ons lichaam kan van 1 tot 14 variëren. 1 is zeer zuur en 14 is zeer basisch. Idealiter is de Ph-waarde van je bloed neutraal of licht basisch (ook wel alkalisch genoemd): 7, 36 Ph of hoger. Door bewust te eten, kun je je PH-gehalte basisch houden. Dat is belangrijk want in een verzuurd lichaam kunnen allerlei micro-organismen welig tieren. Het natuurlijke afweersysteem probeert zich daar tegen te wapenen door basische stoffen uit weefsels en botten te halen, of een grote vetvoorraad aan te maken.

Wat je wel of niet moet eten?
Het is heel eenvoudig via voeding je bloed basisch te maken en te houden. Je moet er dan voor zorgen dat 70-80% van je dagelijkse kost basisch is. Voorbeelden van sterk basisch voedsel zijn: avocado’s, limoen, bleekselderij, komkommer, tarwegras, spinazie, meloen, asperges, sperziebonen, spruitjes, broccoli, amandelen, walnoten, vijgen en dadels, wortelen, kokosnoot, paprika, tofoe, radijsjes, bloemkool. Prima om te eten dus.
Wat je niet of weinig moet eten is sterk verzurend voedsel, zoals vlees, witmeel, (geraffineerde) suiker, zuivel, kaas, vis, eieren, schelp-en schaaldieren en bewerkte vetten.

Water met vers citroensap
Je kunt een optimale zuurwaarde verder stimuleren door dagelijks groentesap te persen. Pers meteen na het opstaan bijvoorbeeld sap van biologische wortelen, citroenen, spruitjes, gember, rode kool, appelen, etc. Dan begin je de dag met een energieboost en help je het lichaam om alle gifstoffen die ’s nachts zijn opgebouwd, te elimineren.
Ook goed om je dag mee te beginnen, is een glas water met wat vers citroensap erin. Dit zorgt voor een sterk basische start van de dag, waardoor je meteen meer energie krijgt.
Wil je controleren hoe zuur jouw lichaam is? Via internet kun je ph-strips aanschaffen om de zuurgraad van je urine te meten.
Succes! En eet smakelijk.

Tekst: Frank Lageweg
Redactie: Peter Veen